Extreem weer kan zijn:

  • Extreem kou
  • Extreem warm
  • Extreme regenval
  • Onweer

Extra risico: In de overwegingen welke maatregelen er worden genomen, zal men ook moeten kijken naar extra risico’s:

  • Houd er rekening mee dat sportieve mensen minder (snel) last hebben van hitte en kou dan anderen die een vrij inactief leven leiden.
  • Extra risico lopen mensen die eerder problemen met hitte hebben gehad, ouderen, zieken en kinderen.
  • Hoort u of uw wandelaars bij deze ‘risicogroepen’ houdt uzelf en de ander dan extra in de gaten!
  • Grote groepen zijn minder goed te controleren. Dat vraagt meer aandacht en inzet.

Voorzorgsmaatregelen bij extreme kou::

Een beetje kou is niet erg, maar in de winter loop je meer risico op onderkoeling of, in extreme gevallen, zelfs bevriezing.

  • Draag warme kleding, maar overdrijf niet. Transpiratie vergroot het risico op onderkoeling.
  • Draag kleding in lagen over elkaar. Dat geeft extra isolatie en maakt het makkelijk om een deel van de kleding aan of uit te trekken.
  • Draag thermo-ondergoed. Dat voert het zweet af en zorgt ervoor dat de huid droog en dus warmer blijft.
  • Draag als dat kan een paar extra dikke sokken
  • Draag nooit te strakke schoenen!
  • Draag een muts, je lichaam verliest veel warmte via het hoofd.
  • Vet onbeschermde huid in met vaseline. Gebruik geen crème! Crèmes bevatten water waardoor de huid zelfs sneller dan anders kan bevriezen.

Voorzorgsmaatregelen bij extreme warmte:

  • Pas uw wandeltempo aan. Hierdoor produceert u minder warmte en uw lichaam hoeft dan ook minder warmte af te voeren. Las ook regelmatig/vaker pauzes in.
  • Zorg ervoor dat u niet uitdroogt. Daarvoor moet u voldoende en tijdig drinken en alcohol vermijden.
  • Eet niet te veel en zeker geen moeilijk verteerbare kost. Het verteren van voedsel produceert warmte en u hebt het al warm genoeg!
  • Zoek regelmatig verkoeling. Ga in de schaduw lopen als dat mogelijk is. Besproei uzelf met fris water, houd uw hoofd onder de koele kraan of leg een koele handdoek in de nek.
  • Draag luchtige kleding, van ademend materiaal, die het lichaam zoveel mogelijk bedekt tegen de zon. Met strakke kleding is het moeilijker om warmte kwijt te raken.
  • Voorkom verbranding: gebruik een zonnebrandcrème met een voldoende hoge factor.
  • Draag bij warm weer een hoofdbedekking. Bescherm ook uw nek tegen de zon.
  • Wees alert op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Die kunnen wijzen op een vochttekort of een zonnesteek.
  • Het advies om op warme dagen zouttabletten in te nemen, is achterhaald. Zouttabletten verergeren het probleem. Drink voldoende en vul het verloren zout aan via het zout in de normale voeding.

Voorzorgsmaatregelen bij hevige regenval:

  • Als het hard gaat regenen, kan een poncho uitkomst bieden.
  • U loopt de kans op onderkoeling.
  • Loop nooit met een paraplu. Dit geeft kramp in uw armen, is hinderlijk voor medewandelaars en is bij onweer gevaarlijk.
  • Draag bij langdurige regenval een katoenen hoofddeksel. Dit kan afkoeling van het lichaam nog enigszins tegenhouden.
  • Let op dat uw voeten niet nat worden. De kans op blaren is dan aanzienlijk groter.

Voorzorgsmaatregelen bij onweer: Voor meer detail >  Klik hier

Als u tussen lichtflits en donderklap 10 seconden telt, is de bliksem op ruim 3 km Is de tijdsduur korter, dan loopt u gevaar en dient bescherming te hebben gevonden.

  • Zoek dekking. 
  • Niet bij een boom of lantaarnpaal.
  • Als u in open veld wordt overvallen, ga dan gehurkt op uw tenen zitten.
  • Ben je in een groep? Ga dan niet bij elkaar zitten, hurk verspreid neer!.
  • Ga nooit plat op de grond liggen.
  • Kettingen en gsm’s afdoen en opbergen.
  • Gebruik geen paraplu.
  • Headsets uit je oren.
  • Wees gerust bang!.
  • Wees niet (te) bang.
  • De kans dat u getroffen wordt, is een op de twee miljoen per jaar.
  • Nederland kent rond de twintig onweersdagen per jaar, en het lijkt er niet op dat dat aantal stijgt.
  • Nat zijn is beter, dan zal de bliksem via de huid en de kleding de grond bereiken en niet zo snel door het lichaam gaan.

Copyright © 2018 Samen Op Pad . Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.