Tiengemeten
Tiengemeten
Lelystad
Heukelum
Werkendam Biesbos
Noordwijk
Zandvoort
Zwijndrecht

Flevolandtocht 2018
Lely 1 kopieLelystad is de startplaats van deze tocht. Nu is er over Lelystad niet zoveel te vertellen want het heeft geen historie zoals andere provinciehoofdsteden. Ik ga mij daar ook niet aan wagen. Door deze wandeltocht uit te zetten kunt u, met eigen ogen zien, wat het na 50 jaar geworden is. Het startbureau is gelegen aan de Voorhof en bevindt zich aan de buitenrand van de stad. Hier huist de buurt- vereniging het Palet en zij heten u van harte welkom om van hieruit de tocht te beginnen. Via twee woonwijken verlaten wij de stad en lopen langs water en over de bospaden, die in de beginjaren van Lelystad zijn aangeplant, naar het zuiger-plasbos. Hier is de wagenrust gepland en dan zit er 6,4 km op. Dit bos is aangeplant eind 60er jaren en dank zijn naam aan het leegzuigen van grote zandplaten, dit ten behoeve van de woningbouw. Hierdoor is een flinke plas ontstaan, kreeg de naam Zuigerplas en was in de begin jaren de enige zwemgelegenheid. In dit bos bevinden zich mooie paden om een wandeltocht te lopen en hier zie je wat er in 50 jaar is gegroeid. Na het mooie Zuigerplasbos komen wij bij de kust en lopen langs het schip de Batavia. Hier is gelegenheid om daar mooie foto’s van te maken. In Bataviastad is de binnenrust gepland en hier is voldoende horeca aanwezig voor ons allen.
Bataviastad:
Batavia Stad is de eerste fashion 'outlet' (Factory outlet center) in Nederland, gelegen aan het Markermeer bijLely 2 Lelystad (Flevoland). De outlet is genoemd naar het schip de Batavia uit 1628, waarvan een replica nabij is afgemeerd, bij de Bataviawerf. Het winkelcentrum is een imitatie van een vestingstad, compleet met een zware stadsmuur, drie stadspoorten, autovrije klinkerstraten en een reeks individuele houten winkelgebouwtjes met een quasiauthentieke architectonische uitstraling, deels geïnspireerd op Marken, deels op de West-Indische koloniën, waar de ‘Batavia’ als spiegelretourschip van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie nooit geweest is. Na de opening als eerste outlet centre in Nederland in juli 2001, is Batavia Stad Fashion Outlet in 2008 vergroot met een tweede en in 2009 met een derde fase. Met de Lely 3 kopieuitbreidingen kwam Batavia Stad direct aan het Markermeer te liggen. De eerste fase alsmede de uitbreidingen zijn geïnitieerd en ontwikkeld door een projectontwikkelaar uit Amersfoort. De uitbreidingen zijn ontworpen door Attika Architekten. In juni 2015 werd door VIA Outlets (eigenaar sinds begin 2014) opnieuw een grote uitbreiding van 5.500m2 aangekondigd, welke in april 2017 geopend wordt. Hiermee krijgt het centrum er nog 45 winkels bij, wat neer komt in het totaal 31.000m2 en 150 winkels
Na de rust gaan we richting Lelystad-haven. U loopt dan over de dijk die nodig was om de polders droog te malen. Dat gebeurde vanaf het werkeiland en dat begint als u de sluis bent gepasseerd. Bij de sluis bevindt zich het gemaal Wortman.
Gemaal Wortman:
Gemaal Wortman is één van de drie gemalen die werden gebruikt bij het droogmaken van de polder Oostelijk Flevoland. De twee andere gemalen zijn het Gemaal Lovink bij Harderhaven (tegenover Harderwijk) en het Gemaal Colijn bij Ketelhaven. De twee laatste gemalen zijn elektrische gemalen; het Gemaal Wortman daarentegen is een dieselgemaal.
Het Gemaal Wortman is genoemd naar dr. ir. Hendrik Wortman (1859-1939), een belangrijke figuur in de geschiedenis van de Zuiderzeewerken. Van 1919 tot 1929 was Wortman directeur-generaal van de Dienst der Zuiderzeewerken, die tot taak had de polders aan te leggen.
Op 13 september 1956 werd de ringdijk om de polder Oostelijk Flevoland gesloten. In november 1956 werd het Gemaal Wortman in bedrijf gesteld. Op 27 juni 1957 viel Oostelijk Flevoland officieel droog. Ook na het droogvallen van de polder bleef het Gemaal Wortman in bedrijf. Het bemaalt de lage afdeling van de polders Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. De pompinstallatie bestaat uit vier centrifugaalpompen. Bij normaal bedrijf is het pomptoerental circa 110 omwentelingen per minuut. De totale capaciteit van de vier pompen bedraagt 2.000 m³ water per minuut bij een opvoerhoogte van 6 meter. De pompaandrijving gebeurt door vier 7 cilinder-4-tact dieselmotoren van het type Stork-Hesselman, met een vermogen van 736 kW.
De onderbouw van het gemaal is van gewapend beton uitgevoerd en bezit vier zuigmonden en vier perskokers. Het gebouw is als betonskelet met baksteenvulling opgetrokken. Over de vier zuigmonden ligt een vaste betonnen plaatbrug met een rijbreedte van 11 meter. De twee voetpaden zijn elk 1,05 meter breed. De rijvloerhoogte is NAP + 1.70 meter.

Na Lelystad-haven gaan wij op weg naar de wagenrust in de stad. Als iedereen is gelaafd en uitgerust lopen wij het laatste stuk langs het water en over nog wat bospaden naar het einde.
Ik hoop dat u een fijne wandeldag hebt gehad en een positieve indruk van Lelystad eraan over hebt gehouden.
André Loos

Lelystad 27 06 2018Route Flevolandtocht

Copyright © 2018 Samen Op Pad . Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.